AZ interviewt Detamo’s Michel Mol

Michel Mol is directeur bij Detamo. Detacheerder in de technische sector met specialisaties in bouw, metaal en techniek. Mol vertelt hoe zij met hun vakmensen waarde toevoegen aan de arbeidsmarkt door veel te investeren in het opleiden van hun mensen. Zo kunnen zij al jarenlang  met succes ervaren gecertificeerde monteurs leveren aan gerenommeerde opdrachtgevers door heel Nederland. Daarnaast is Mol met Detamo al bijna twintig jaar verbonden aan AZ, maar zijn persoonlijke band gaat verder terug. “Mijn vader heeft nog bij AZ gevoetbald.”

“Detamo stelt technische arbeidscapaciteit ter beschikking. ”Dat doet het als dochtermaatschappij van Connectica, vertelt directeur Michel Mol. “Bedrijven komen naar ons omdat wij een vaste kern van gecertificeerde vakmensen in dienst hebben. In tegenstelling tot een uitzendbureau, werken wij met mensen die bij ons onder contract staan én blijven. “En wordt een monteur ingezet dan is dit tiptop geregeld. We zorgen voor het beste gereedschap, goede werkkleding en indien nodig een werkbus. We leveren kant-en-klare vakmensen, die direct aan het werk kunnen.”

Verbondenheid

AZ werd er met de paplepel ingegoten in huize Mol. “Mijn vader Hans Mol heeft in de jaren ’70 nog bij AZ gevoetbald. Met onder andere een aantal AZ-spelers die in 1981 kampioen zijn geworden: Kees Kist en Kristen Nygaard. Daardoor was de verbondenheid met AZ er al van kleins af aan”, aldus Mol junior. De keuze om met Detamo zich aan AZ te verbinden was dan ook geen lastige. “Ik geloof dat we in 2003 of 2004 begonnen met business seats. Vanaf die tijd ben ik tot aan de dag van vandaag sponsor gebleven van AZ.”

Zaanse box

Die verbinding met AZ werd zes jaar geleden op een unieke manier verder vorm gegeven, beschrijft Mol: “Toen kwam het concept van de Zaanse Box. Een skybox voor bedrijven uit Zaanstad. Dit idee kwam voort uit het feit dat AZ het trainingscomplex in de Zaanse regio opleverde. Een groot deel van de Zaanse AZ-achterban bevindt zich nu in deze skybox. Dankzij een uniek concept waar je dus niet met één bedrijf in de skybox plaatsneemt, maar met veel verschillende uit dezelfde regio. Zo leer je iedereen kennen en blijft het financieel interessant voor meer ondernemers.”

Werkend concept

Dat het concept werkt, blijkt wel. “Door op een andere manier na te denken over sponsoring zijn we hiertoe gekomen. Samen met ondernemers uit de regio vormen we een netwerkje”, beschrijft Mol. “Dat heeft meerdere voordelen: je hebt snel toegang tot vrijwel alle contacten in Zaanstad, maar ook het sociale aspect is goed. We organiseren bijvoorbeeld ieder jaar in ieder geval 2 maal per seizoen een gezellig event of interessante meeting met een passend thema. We doen leuke dingen met én voor elkaar. Zo blijven ondernemingen betrokken, ook in mindere tijden.”